با کم رنگ شدن خطوط بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی، واقعیت افزوده شده (Augmented Reality) چشم انداز جدیدی در طرح ریزی لجستیک و اجرای فرآیندهای حمل و نقل به وجود می آورد. این فناوری از طریق اضافه نمودن لایه های مجازی اطلاعات متنی که روی نمایشگرهای پوشیدنی (نمایشگری که روی سر قرار می گیرد) با ارائه اطلاعات صحیح، کارکنان بخش لجستیک و حمل و نقل را در زمان و مکان مناسب کمک کرده و توانمند می سازد. تجربه استفاده از واقعیت افزوده شده برای اولین بار با عنوان سیستم جمع آوری بصری در شرکت DHL استفاده شد و حدود 25 درصد افزایش عملکرد با استفاده از عینک های هوشمند را نشان می دهد.
واقعیت افزوده شده به وسیله عینک های هوشمند با یکپارچه نمودن اطلاعات متنی به شکل دیداری، کاربران را قادر به درک هوشمندانه اطراف خود می نماید. چیدمان بصری یعنی سفارش چیدمان کالا در عملیات انبارداری با بهره گیری از عینک هوشمند، یکی از قابلیت های کلیدی استفاده از واقعیت افزوده شده است که به عنوان نخستین پیشرفت های کاربردی این فناوری، ظرفیت قابل توجهی را از خود نشان داده است. این فناوری همراه با آخرین پیشرفت های رخ داده در فناوری رایانش متنی، می توانند به عنوان یک دارای نوظهور صنعت لجستیک را مهیای تحولی مهم نمایند، افزایش کیفیت و کارایی عملیاتی، کاهش ریسک و پایین آوردن استرس ناشی از خطای پردازش دستی از نتایج این تحول خواهد بود. در ادامه برخی از قابلیت های واقعیت افزوده در صنعت لجستیک، حمل و نقل و توزیع بیان می شود:
بهینه سازی عملیات انبارداری
چنانکه اشاره شد، استفاده از عینک های هوشمند فعالیت های مختلف انبارداری نظیر جمع آوری، بسته بندی، تجزیه و مرتب سازی و حتی مونتاژ را به شکلی قابل توجه بهبود می بخشد. عینک های هوشمند امروزه توانایی نمایش اطلاعات وظیفه ای، خوانش بارکد، پشتیبانی از ناوبری داخلی را دارند و می توانند در زمان اجرای عملیات کاری، با سامانه مدیریت انبار یکپارچه شوند. واسط های کاربرپسند، همچنین می توانند با ترکیب ابزارهای تولید نظیر افزونه امتیازدهی مجازی برای چیدمان های موفق، ضمن بهبود راندمان کار، رضایت شغلی را نیز افزایش دهد.
رانندگی با ایمن تر و هوشمندتر
واقعیت افزوده شده نسل بعدی ناوبری و سامانه های دستیار راننده را محقق می کند. شیشه های جلو خودرو می تواند به عنوان نمایشگر برای طرح ریزی لایه های مجازی اطلاعات ناوبری را، درست در زمانی که این داده ها در محیط واقعی ایجاد می شوند، اپراتور خودروهای حمل در عملیات انبارداری و لجستیک را برای انجام وظایفشان کمک کند. واقعیت افزوده همچنین می تواند به منظور نشان دادن مخاطرات جاده ای برای راننده ها نیز استفاده شود.
توزیع هوشمند
عینک های هوشمند در کل عملیات توزیع قابل استفاده هستند. کارکنانی که با این عینک ها تجهیز می شوند با استفاده از فناوری تشخیص شئ، کنترل کاملی روی همه محمولات داشته باشند. واقعیت افزوده شده همچنین در سطح بالایی قابلیت بهینه سازی عملیات توزیع را به وجود می آورد. پیشنهاد بارگیری بهینه محمولات با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل مسیر، وزن، شکستنی بودن و … در داخل یک خودرو و نیز نشان کردن توالی بارگیری هر محموله به صورت مجازی، به وسیله این فناوری محقق می شود. برای توزیع و تحویل مرسولات نیز واقعیت افزوده شده می تواند به منظور ناوبری تا آخر مسیر و پیدا نمودن ورودی ساختمان (گیرنده) نیز بکار رود.
آنچه مسلم است استفاده از فناوری واقعیت افزوده شده می تواند فرصت های ارزشمندی برای بهینه سازی و افزایش راندمان در صنعت پست و لجستیک ایجاد کند، عملیات شناسایی بارکد بدون دخالت دست کارایی کارکنان را بسیار بالا برده و فرآیند هایی بدون اشتباه را سبب می گردد. به این ترتیب زمان های پردازش در انبارها و مراکز تجزیه و مبادلات کوتاه تر می شود و بالطبع همزمان کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت و عملکرد را برای فعالین این صنعت به ارمغان خواهد آورد. نکته حاضر اهمیت دیگر در این فناوری، آموزش سریع و موثر با استفاده از واسط های کاربر پسند و زبان انعطاف پذیر آن است.
با این وجود نیل به این چشم انداز، چالش ها و مشکلات کلیدی دارد، به کارگیری و ادغام این فناوری در سامانه مدیریت انبار موجود، نیازمند استانداردها و واسط های کاربری جدیدی است که پیاده سازی آن هزینه بالایی دارد و زمان بر خواهد بود. از سویی الزامات استاندارد آن برای مشتری با توجه به عادت به راهکارهای فعلی، مشکل خواهد بود. ضمن آنکه قابلیت اطمینان و استحکام سامانه ها و ابزارهای واقعیت افزوده شده فعلی، نیازمند کاوش های بیشتری است و بدون شک توسعه ابعاد این فناوری خلاقیت های آتی برای ترکیب با دیگر فناوری ها، فرصت های به مراتب بهتر و کم هزینه تری را تقدیم صنعت پست و لجستیک خواهد کرد.