You are currently viewing آیا خدمات پستی آماده استفاده از فناوری اینترنت اشیا می باشند؟

آیا خدمات پستی آماده استفاده از فناوری اینترنت اشیا می باشند؟

برخلاف تغییرات سریع بازار و ظهور مصرف کنندگان جدید، تحویل سنتی مرسولات سال­ ها است که به ­صورت گسترده رواج دارد. از زمانی که دیجیتالی شدن فزاینده در جهان در حال تحقق است، پست الکترونیک جایگزین نامه شده، اینستاگرام و فیسبوک به ­عنوان بسترهای جدید ارسال پیام و کارت پستال اعداد فروش وحشتناک را رقم زده اند و صدها شبکه اجتماعی دیگر در گوشه و کنار جهان فعالیت می کنند، اینترنت ابزاری نو بود که بتواند به ­تدریج باعث مرگ صنعت پست شود، اما بی­شک فقدان نوآوری در این صنعت می ‌تواند مرگ آن را رقم بزند.

در حالی که امروزه برخی محصولات سنتی پست مانند نامه، کارت پستال و صورت­  حساب ­ها اغلب به­ صورت آنلاین انجام می ‌شوند، اما اینترنت توانسته بیش از آن باعث افزایش تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی شود. پیش بینی می‌ شود خرده فروشی از طریق اینترنت در سال 2020 در حدود 15 درصد کل خرده فروشی را به خود اختصاص دهد و تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی به ­عنوان بازیگران اصلی آن ایفای نقش نمایند. سرعت، کنترل و شخص ‌سازی به عنوان مولفه ­ها و ارزش­های کلیدی مورد انتظار مصرف کنندگان در کل فرآیند تجارت الکترونیک تلقی می شود. برآوردها نشان می دهد در حدود 86 درصد از خریدهای آنلاین، مصرف کنندگان خدمات تحویل که با اهمیت‌ ترین و تعیین کننده‌ ترین بخش فرآیند خرید آنلاین است را توسط شبکه پستی تجربه کرده ‌اند، این موضوع فرصتی برای صنعت پست بوجود آورده تا مجموعه ا‌ی از استراتژی­ ها و ارزش های جدید را اتخاذ نماید.

نکته حائز اهمیت در این خصوص تضادی است که استراتژی­ های جدید با زیرساخت ­ها و مدل های تجاری قدیمی صنعت پست دارند. در مدل تجاری قدیمی پست، سرعت و شخصی ­سازی با هزینه تحویل بالاتری همراه است، مدل­های جدید B2C، امکان ارائه خدمات شخصی ‌سازی شده با زمان تحویل قابل پیش‌بینی را بر اساس داده‌های جمع ‌آوری شده محقق می‌ کنند و به دنبال تحویل مستقل  برای کسب ارزش ‌های جدید مدرن هستند.

در روز «مجردهای چین» بسته‌‌های پستی توسط پهباد تحویل داده شد که یک راه حل جدید و خلاقانه برای حل مشکل قدیمی «توزیع آخر» محسوب شد. از آنجایی 60 درصد از هزینه فرآیند توزیع را، هزینه نیروی انسانی تشکیل می ‌دهد، پهبادها راه حلی ممکن برای ارائه خدمات در خارج از فضاهای شهری چین فراهم آورند.

 اصطلاح IoPT یا «اینترنت اشیاء پستی» از دیگر از چشم ­انداز­هایی است که مدرن­سازی و تطبیق خدمات توزیع با فناوری­ را آسانتر می کند. آنچه مسلم است اطلاعات جمع ‌آوری شده از خدمات پستی، تا کنون بیشتر برای تحلیل رویدادهای گذشته استفاده شده است تا پیش بینی­ های آینده، استفاده دقیق‌تر از داده ‌ها می ‌تواند به بینش و کارآیی بیشتر سرویس‌ها و بهره ‌گیری از منابع موجود کمک کند. این داده ‌ها می ‌توانند با مدنظر قرار دادن ظرفیت ­ها و منابع، برای مدیریت تقاضا مورد استفاده قرار گیرند تا فرآیندها هر چه بیشتر مقرون به صرفه گردند.

مدیریت تقاضا با توجه به قابلیت ­ها و منابع، نیازمند یکپارچه ‌سازی ابزارهای تولید داده، مانند میکروچیپ ­ها یا سنسورهایی است که برای این منظور طراحی شده باشند. در سال­ های اخیر شاهد کاهش چشمگیر قیمت سنسورها و فناوری جمع ‌آوری داده ‌های تلفن همراه بوده ‌ایم که تحولی کارآمد و نسبتاً ارزان است. به عنوان مثال، Sigfox قصد دارد تراشه ای برای ردیابی برنامه ‌های کاربردی با قیمتی در حدود 20 سنت تولید کند. در گزارش اخیر دفتر بازرس كل USPS آمده است كه «اتصال شبكه پستی می‌تواند فرصت ­های بی پایانی برای كاربردهای جدید و هوشمندانه به ویژه در زمینه تحویل، حمل ‌و نقل و لجستیك، مدیریت ساختمان و خدمات دولتی فراهم كند». همچنین در گزارش DHL & Cisco نیز تخمین زده شده است که اینترنت اشیا بیش از 1.9 تریلیون دلار مطلوبیت و رفاه از طریق بهبود عملیات زنجیره تأمین و لجستیک به  ­همراه خواهد داشت. به این ترتیب با توسعه اینترنت اشیاء پستی، باید منتظر تغییر بازی و پیامدهای ناشی از آن در خدمات پستی و تجربه های جدید برای مشتریان باشیم.

 منبع: https://gytanalytics.com

دیدگاهتان را بنویسید