چاپ سه بعدی (3D Printing) اندک اندک جایگاه خود را در حوزه های مختلف زندگی بشری پیدا می کند و به یک فناوری قابل اعتماد برای چاپ ابزارهای پزشکی و پروتزهای بهینه شده تا تولید اجزای هواپیما تبدیل شده است. اگر چه هنوز چاپ سه بعدی نتوانسته جایگزین فناوری های تولیدی مرسوم شود، اما در بخش هایی که این فناوری به کار گرفته شده، توانسته است به طرز قابل ملاحظه ای بر تعداد، سرعت و کیفیت تولید اثرگذار باشد.
در دهه های اخیر شبکه های لجستیک منطقهای به دلیل رشد راهبردهای تولید و تغییر از زنجیره های تامین و پخش «جهانی/ بین قاره ای» به «محلی/ منطقه ای» بسیار پیچیده شده اند. این موضوع فرصت بهره مندی از فناوری پرینترهای سه بعدی در صنعت لجستیک (از جایگزینی کامل تا استفاده در بخش های منتخب) را به وجود آورده و طبعاً ضروری است تا ارزیابی دقیقی از تاثیر این فناوری بر راهبردها، طرح ریزی و اجرای زنجیره تامین یک شرکت صورت گیرد.
خدمات چاپ سه بعدی B&B می تواند سرویس های لجستیکی جدید را، به ویژه در زنجیره های تامین بعد از بازار (انبارداری و پخش در قسمت های مجزا) توانمند نماید. ارائه دهندگان خدمات لجستیک می توانند به جای مدیریت چندگانه انبارهای مملو از قسمت های مجزایی که اغلب به ندرت سفارش خدمت دریافت می کنند، یک زیرساخت چاپ سه بعدی جهانی راه اندازی نماند که با نرم افزار بانک اطلاعاتی و مدل های دیجیتالی در کنار هم قرار بگیرند. سپس قسمت های مجزا می توانند، صرفاً بر اساس تقاضا در نزدیک ترین نقاطی که تجهیزات چاپ سه بعدی راه اندازی شده (مثل هاب یا فرودگاه) چاپ و در مکان مورد نظر تحویل گردد. این امر زمان های اضافه را کاهش و هزینه های خدمت را به شدت کاهش می دهد.
در بستر تجهیز و توسعه فضاهای کاری به چاپگرهای سه بعدی، مفهوم «شخصی سازی خدمات» می تواند از طریق تعویق سفارش توسط ارائه دهندگان خدمات لجستیک شتاب بگیرد. کالا می تواند با استفاده از چاپگرهای سه بعدی بر اساس تقاضا مشتری سفارشی شوند (مثلاً یک طرح شخصی یا یک نام اختصاصی روی محصول اضافه شود) و ضمن کوتاه شدن زمان های سربار، فرصت خلق سرویس های ارزش افزوده فراهم گردد.
ارائه دهندگان خدمات لجستیک می توانند نقش هماهنگ کننده برای زنجیره های تامین پیچیده و تفکیک شده از مواد اولیه تا محصول نهایی را ایفا کنند. فناوری چاپ سه بعدی بوسیله انبارهای دیجیتال، خدمات قابل اعتماد میزبانی و تبادل دادههای سه بعدی، بخشهای جدید و فرصت های خلق ارزش به بازار اضافه می نماید. کاهش زمان و هزینه های حمل و نقل از طریق نزدیک تر نمودن محصولات به نقطه مصرف مزیت غیر قابل انکار دیگری است که از این فناوری نتیجه می شود.
نمونه ای از بهره مندی از فناوری چاپگرها سه بعدی در صنعت لجستیک را شرکت «آمازون» با ثبت مفهومی از کامیونت توزیع مجهز به چاپ سه بعدی را برای تحویل سریع تر به مصرف کننده، ارائه کرده است. هنگامی که یک خریدار سفارش محصولی را به آمازون می دهد، سفارش به نزدیک ترین کامیونت به نشانی فرد اطلاع رسانی می شود تا آن محصول را به صورت سه بعدی چاپ کرده و در نشانی به مصرف کننده تحویل دهد.
در هر حال فناوری چاپگرهای سه بعدی همچنان با موانعی جدی مواجه هستند. محدودیت در تامین مواد اولیه و سرعت پایین چاپگرها انطباق کامل با این فناوری را به تاخیر بیندازد. از سویی نرم افزارهای تولید الگوهای طراحی دیجیتال می توانند هدف هکرها قرارگرفته و متحمل نقض کپی رایت شوند. به نظر می رسد حل مسائل قابلیت اطمینان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که مسیر تولیدات چاپگرهای سه بعدی را با چالش مواجه می کند.
به هر حال آنچه مسلم است فناوری چاپ سه بعدی، صنعت لجستیک را با تنوع سازی راهبردهای تولید تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد. بسیاری شرکت ها ساخت سنتی خود را متوقف نمایند و فناوری چاپ سه بعدی را با روش های تولید انبوه ترکیب خواهند نمود. این تغییر ارائه دهندگان خدمات لجستیک نوآورانه را قادر خواهد ساخت تا شبکه های تولید پیچیده و ترکیبی را هماهنگ نمایند، همانگونه که شبکه چاپگرهای سه بعدی را برای ارائه خدمات جدید لجستیک بکار می گیرند.